Op de raadpleging kinderrevalidatie kunnen kinderen en jongeren met acute of chronische locomotore problemen terecht voor diagnostiek, advies, begeleiding en behandeling. Het kind wordt onderzocht door een specialist fysische geneeskunde en kinderrevalidatie.
Afhankelijk van het probleem kunnen die consultaties ook multidisciplinair verlopen. Daarbij maken we gebruik van de expertise van een ergotherapeut, kinesitherapeut, logopedist, psycholoog en/of sociaal assistent.
Bij elke raadpleging is er een bandagist beschikbaar om eventueel braces, steunzolen, spalken, enz. aan te meten. Dat gebeurt in overleg met de kinderrevalidatiearts.
Wat doen we tijdens de raadpleging?
- Kinderen opvolgen na hun intense revalidatieperiode, met het oog op het behouden en optimaliseren van de verworven vaardigheden, de re-integratie op school en in de samenleving, het aanpassen en vernieuwen van hulpmiddelen, enz.
- Kinderen met acute of chronische problemen aan het bewegingsapparaat - zoals enkelverstuiking, sportletsels, rugproblemen, torticollis, plexusletsels - medisch behandelen.
- Een ambulant revalidatieprogramma opstellen en/of opvolgen bij een externe kinesitherapeut. Dat gebeurt bijvoorbeeld voor kinderen met reumatologische aandoening, hemofilie, hypermobiliteitssyndroom, perifeer zenuwlijden, cardiorespiratoir lijden met beperkte conditie, enz. We werken samen met een uitgebreid netwerk van externe kinesitherapeuten, logopedisten, psychologen en behandelende artsen.
- Braces, orthesen, steunzolen voorschrijven en passen.
- Intrathecale baclofenpompen opvolgen en vullen.
- Advies geven over kinderen met een ontwikkelingsachterstand en hen indien nodig doorverwijzen.
Praktisch
- Breng een eventuele verwijsbrief mee en de resultaten van vooraf gebeurde onderzoeken.
- Bij een eerste raadpleging in het UZ Gent moet u zich vooraf inschrijven aan de aanmeldzuilen van het centraal onthaal (ingang 11).
- Kwam uw kind al eerder naar het Kinderrevalidatiecentrum, dan komt u rechtstreeks naar de raadpleging (ingang 40, route 445). Bij aankomst meldt u zich aan de balie aan. U betaalt de consultatie niet vooraf maar krijgt een factuur thuisgestuurd.
- Kunt u een afspraak niet nakomen? Laat ons dat zo snel mogelijk weten zodat we andere patiënten kunnen helpen.
- We proberen de afgesproken tijdstippen zo goed mogelijk te respecteren. Toch zijn wachttijden onvermijdelijk. Gelieve ons daarvoor te verontschuldigen.