Triage
Na aanmelding aan de receptie neemt een verpleegkundige u mee voor een eerste inschatting van uw probleem. We bevragen uw klachten en symptomen en bepalen hoe dringend u geholpen moet worden. U krijgt een kleurcode die u een idee geeft van de mogelijke wachttijd. Dat systeem noemen we triage.
Waarom triage?
Patiënten komen via verschillende wegen naar onze dienst: met een ziekenwagen, via de (huis)arts of op eigen initiatief. Door het grote aantal patiënten kunnen wachttijden ontstaan.
Het is onze voornaamste opdracht om patiënten met een onmiddellijke levensbedreigende aandoening zo snel mogelijk de eerste zorgen toe te dienen. Patiënten met de meest dringende aandoening(en) worden het snelst geholpen.
Ook bij kinderen passen we triage toe, maar we proberen voor hen de wachttijd wel zo kort mogelijk te houden.
Kleurcodes
Elke urgentiegraad heeft een kleurcode. Die geeft u een idee van de mogelijke wachttijd tot een urgentiearts u voor het eerst kan zien. Naast de urgentie heeft ook de beschikbaarheid van de artsen en behandelruimtes een invloed op de wachttijd. De triageverpleegkundige geeft u meer details.
Als u door grote drukte langer moet wachten dan voorzien, schatten we uw toestand opnieuw in.
Rood: acuut levensbedreigend
Deze patiënten zijn zeer ernstig ziek of levensgevaarlijk verwond. De behandeling kan niet wachten. Ze gaan onmiddellijk door naar de behandelruimte, zonder wachttijd.
Oranje: zeer urgent
Deze patiënten zijn ernstig ziek of hebben een ernstig letsel. Ze gaan meestal onmiddellijk naar de behandelruimte. We trachten de wachttijd te beperken tot 15 minuten.
Geel: urgent
Deze patiënten melden zich aan met aandoeningen of letsels die behandeld moeten worden maar de behandeling kan even wachten. We streven naar een medisch onderzoek door een arts binnen het uur. Patiënten die verwezen zijn door een (huis)arts proberen we voorrang te geven binnen deze categorie.
Groen: standaard
Deze patiënten melden zich aan met problemen waarbij de behandeling langere tijd kan wachten. We streven naar een onderzoek door een arts binnen de twee uur. Patiënten die verwezen zijn door een (huis)arts proberen we voorrang te geven binnen deze categorie.
Blauw: niet-urgent
Deze patiënten melden zich aan met niet-dringende problemen die niet onmiddellijk behandeld moeten worden. Deze aanmeldingen zijn het minst urgent. We proberen de patiënten binnen de drie uur te onderzoeken. In het weekend sturen we deze patiënten door naar de Huisartsenwachtpost op de UZ-campus.
Onderzoeken en behandeling
Waar wordt u behandeld?
De Spoedgevallendienst heeft verschillende behandelruimtes. De triagekleur, uw klacht en uw leeftijd helpen ons om in te schatten waar we u het best kunnen behandelen.
- Kritieke zorgzone: voor onmiddellijke, levensreddende behandelingen (bv. patiënt met een acuut hartinfarct).
- Acute zorgzone: voor patiënten die gemonitord maar niet permanent door een verpleegkundige geobserveerd worden (bv. patiënt met een longontsteking zonder hoge zuurstofnood).
- Fast-trackzone: ruimte voor patiënten die minder uitgebreide onderzoeken en behandelingen nodig hebben (bv. patiënt met een verstuiking of beperkte breuk)
- Pediatrische behandelruimte: we proberen kinderen zoveel mogelijk in deze kindvriendelijkere ruimtes op te nemen.
Wie behandelt u?
U wordt toegewezen aan een verpleegkundige die u zo snel mogelijk helpt. Hij of zij legt bv. al een verband aan, geeft pijnstilling, enz.
Soms moet u in de behandelruimte even wachten op de komst van de arts. U wordt in eerste instantie onderzocht door een urgentiearts. Indien nodig roept die de hulp in van artsen van andere disciplines.
Bijkomende onderzoeken
Na het eerste medisch onderzoek kan de arts bijkomende onderzoeken plannen, zoals een bloedafname, radiografie, enz. De meeste onderzoeken vinden plaats op de Spoedgevallendienst of vlak ernaast. De arts kan ook onmiddellijk een behandeling starten of advies vragen aan een collega van een andere discipline.
Ontslag, observatie of opname
Na de onderzoeken en eventuele behandeling beslist de arts of u naar huis kunt, nog even op de Spoedgevallendienst geobserveerd wordt of in het ziekenhuis moet blijven.
Naar huis
Mag u terug naar huis, dan sturen we zo snel mogelijk een ontslagbrief naar uw huisarts.
Vaak geven we mondeling en/of schriftelijk richtlijnen en tips mee voor thuis. Hebt u eenmaal thuis vragen of problemen, bel dan de Spoedgevallendienst op tel. 09 332 50 24 of neem contact op met uw huisarts.
Vergeet niet om de attesten voor uw werk of verzekering aan de urgentiearts te vragen. We gebruiken een standaardverzekeringsattest dat u bij het formulier voor uw verzekering kunt voegen. Hebt u achteraf nog vragen over attesten, mail dan naar secretariaatspoed@uzgent.be.
Observatie
De arts kan beslissen om u nog enkele uren of zelfs een nacht te observeren op de Spoedgevallendienst. Daarna beslissen we of u naar huis kunt of in het ziekenhuis opgenomen wordt.
Ziekenhuisopname
Moet u opgenomen worden, dan regelt de Spoedgevallendienst het transport naar de verpleegafdeling, Intensieve zorg of het operatiecomplex. Uw begeleider kan normaal gezien even meegaan naar de nieuwe afdeling, maar buiten de bezoekuren kan hij of zij daar niet blijven. Ouders mogen wel bij hun kind blijven.