- Wanneer kom ik naar de Spoedgevallendienst?
- Wanneer ga ik naar de huisarts van wacht?
- Wat breng ik mee naar de Spoedgevallendienst?
- Mag een begeleider of familielid meekomen?
- Mag ik eten en drinken terwijl ik wacht?
- Waarom moet ik soms lang wachten op de Spoedgevallendienst?
- Ik vergat een attest te vragen tijdens de spoedopname. Kan dat alsnog?
- Welke arts behandelt mij?
Wanneer kom ik naar de Spoedgevallendienst?
De Spoedgevallendienst vangt patiënten op met een dringend medisch probleem. U kunt dag en nacht bij onze dienst terecht.
Patiënten komen via verschillende wegen naar de Spoedgevallendienst:
- Via het hulpcentrum 112 (o.a. ziekenwagen en MUG)
- Na verwijzing van een huisarts of specialist (u krijgt dan een verwijsbrief mee)
- Op eigen initiatief
Twijfelt u of de Spoedgevallendienst de juiste hulpdienst is voor uw probleem? Neem dan eerst contact op met uw huisarts, die kan snel duidelijkheid geven.
Wanneer ga ik naar de huisarts van wacht?
Hebt u ’s nachts, in het weekend of op een feestdag een medisch probleem waar u normaal mee naar de huisarts zou gaan en kunt u niet wachten tot uw huisarts beschikbaar is? Bel dan 1733.
- ’s Avonds en ’s nachts wordt u doorverbonden met de huisarts van wacht.
- Overdag in het weekend en op feestdagen wordt u doorverbonden met de huisartsenwachtpost.
Lees meer over de huisartsenwachtposten in Gent.
Wat breng ik mee naar de Spoedgevallendienst?
- Identiteitskaart (eID)
- Verwijsbrief van de huisarts
- Medicatielijst
- Verzekeringspapieren wanneer nodig
Mag een begeleider of familielid meekomen?
Het is verstandig om iemand mee te brengen die u goed kent. Een spoedopname kan stresserend zijn en een begeleider is vaak een extra bron van informatie voor de zorgverleners. Hij of zij kan u na de opname ook veilig terug naar huis brengen.
We vragen u wel om met maximaal twee begeleiders of familieleden te komen. De plaats is beperkt en we willen de verspreiding van infectieziekten op de afdeling voorkomen.
Begeleiders moeten bij de patiënt blijven en mogen niet op de Spoedgevallendienst rondlopen om de privacy van de andere patiënten te beschermen.
Mag ik eten of drinken terwijl ik wacht?
We vragen u met aandrang om niets te eten of te drinken zonder overleg met de verpleegkundige of de arts. Sommige onderzoeken en behandelingen kunnen niet doorgaan als u gegeten of gedronken hebt.
Moet u lang wachten en krijgt u honger of dorst? Spreek ons dan zeker aan zodat we kunnen nagaan of een uitzondering mogelijk is.
Waarom moet ik soms lang wachten op de Spoedgevallendienst?
Er zijn verschillende redenen voor oplopende wachttijden.
De meeste opnames op de Spoedgevallendienst zijn onverwacht en de ene patiënt heeft meer zorg nodig dan de andere. Daardoor is de drukte moeilijk voorspelbaar. Vaak is het behoorlijk druk op de dienst. We gebruiken een triagesysteem met kleurcodes zodat patiënten met onmiddellijk levensbedreigende of ernstige aandoeningen het eerst geholpen worden.
Soms loopt de wachttijd op door factoren waar we weinig controle over hebben, bv.:
- Een arts of verpleegkundige wordt weggeroepen voor een interventie met de MUG of ziekenwagen.
- Meerdere patiënten hebben hetzelfde onderzoek nodig waardoor een wachtrij ontstaat.
- Een arts van een andere discipline kan zich niet onmiddellijk vrijmaken om naar de Spoedgevallendienst te komen.
- De kamer waar u wordt opgenomen is nog niet vrij.
We volgen deze externe factoren zo goed mogelijk op en proberen u zo snel mogelijk op de hoogte te brengen als de wachttijd oploopt. We garanderen dat patiënten met levensbedreigende of ernstige aandoeningen altijd onmiddellijk de nodige zorgen krijgen.
Ik vergat een attest te vragen tijdens de spoedopname. Kan dat alsnog?
Ja. Vraag uw attest op via een mail naar secretariaatspoed@uzgent.be. Leg duidelijk uit welk attest u nodig hebt of voeg een gescande kopie van het in te vullen attest toe. Een arts vult vervolgens een standaardattest van ons ziekenhuis in. Dat sturen we u via een beveiligde mail.
U kunt het attest ook zelf naar de receptie van de Spoedgevallendienst brengen. We kunnen u niet beloven dat er onmiddellijk een arts beschikbaar is om het in te vullen. U kunt het ingevulde attest later weer komen afhalen.
Let op: u moet het attest zelf opvragen (dat geldt niet voor minderjarigen of wilsonbekwame personen). We mogen niet zomaar attesten aan anderen meegeven, ook niet aan familieleden.
Welke arts behandelt mij?
Het UZ Gent is een opleidingsziekenhuis. Er werken heel wat artsen-specialisten in opleiding (assistenten) op de Spoedgevallendienst. Dat zijn afgestudeerde artsen die een bijkomende specialistische opleiding volgen in de urgentiegeneeskunde, inwendige geneeskunde of anesthesie.
Een superviserende urgentiearts volgt altijd achter de schermen mee, overlegt met de assistenten en komt zelf tot bij de patiënt wanneer dat nodig is.
Soms kan een stagiair geneeskunde meevolgen met de assistent en komt hij of zij voordien al even bij u langs. Deze studenten geneeskunde zitten in de laatste twee jaar van hun opleiding. Zij luisteren naar uw verhaal, voeren een eerste klinisch onderzoek uit en helpen met de opstart van verdere onderzoeken of behandelingen. Zo doen ze extra ervaring op en helpen ze om uw behandeling sneller vooruit te laten gaan. Stagiairs nemen nooit zelfstandig beslissingen over onderzoeken en behandelingen. Dat blijft de taak van een afgestudeerde arts.
Soms roepen we het advies in van artsen van een andere discipline. Dat kan telefonisch maar soms komen ze ook zelf naar de Spoedgevallendienst.