Uw kind voorbereiden op en begeleiden tijdens een procedure

Baby's (tot anderhalf jaar)

Kenmerken

  • Leren de wereld kennen aan de hand van zintuiglijke waarneming
  • Voelen, horen, ruiken en zien hun ouders

Techniek

  • Vast patroon in procedure (hoge voorspelbaarheid) aanhouden
  • Baby wakker maken voor onderzoek
  • Vertrouwde knuffel/fopspeen geven
  • Zorgen dat ouder of vertrouwenspersoon aanwezig is (biedt houvast en steun)
  • Uitgesproken stemgeluid en mimiek gebruiken bij aankondiging van wat er gaat gebeuren
  • Wiegen synchroon met ademhaling
  • Zachtjes en ritmisch op de rug kloppen
  • Strelen, vasthouden, neuriën

Peuters (anderhalf tot 3 jaar)

Kenmerken

  • Kunnen moeilijk het onderscheid maken tussen zichzelf en de omgeving (egocentriciteit)
  • Leven in hun eigen wereld
  • Kunnen niet goed anticiperen
  • Hebben weinig tijdsbesef
  • Kunnen zich niet goed concentreren op verbale informatie
  • Zien geen logische verbanden

Techniek

  • Verbale informatie visualiseren met pictogrammen, materiaal tonen en werking uitleggen
  • Zorgen dat een ouder of vertrouwenspersoon aanwezig is (biedt houvast en steun)
  • Knuffel of fopspeen geven
  • Beperkte en eenvoudige informative aanreiken
  • Informeren over de bredere context (waar zijn we, wie zorgt voor jou, …)

Kleuters (3 tot 6 jaar)

Kenmerken

  • Zijn gericht op wat uitwendig waar te nemen is
  • Kunnen in beperkte mate geconcentreerd luisteren en informatie opnemen
  • Ervaren hun ziekte vaak als straf

Techniek

  • Beperkte informatie aanreiken
  • Aanmoedigen en belonen. Medewerking positief onthalen.
  • Een positieve non-verbale houding aannemen, geruststellen
  • Vertrouwde knuffel geven
  • Samen praten en lezen over het ziekenhuis, behandelingen op maat van het kind (De slaapdokter, Chemo Kasper, …)
  • Bij milde angst: het kind vooraf laten kennismaken met wat zal komen. Dat kan bijvoorbeeld met een bezoek aan de onderzoekskamer, gekoppeld aan positieve interactie met een verpleegkundige.
  • Bij hoge mate van angst: het kind vooraf laten kennismaken met een fictieve situatie: het kind confronteren met prikkels in een neutrale of positieve, emotionele context (via spel en speelgoed, bijvoorbeeld oefenen met een pop). U kan het kind op zijn of haar eigen tempo ook laten kennismaken met echt materiaal zoals een spuitje zonder naald, thermometer, sonde, …
  • Na de procedure het gebeuren laten naspelen met speelgoed

Lagere schoolkinderen (7 tot 12 jaar)

Kenmerken

  • Zijn nieuwsgierig en stellen vragen
  • Kunnen beter om met een bedreigende situatie
  • Leren aan de hand van verbale instructies
  • Kunnen het geheel niet overzien
  • Maken geen onderscheid tussen oorzaak en gevolg

Techniek

  • Vertrouwen opbouwen, angsten bespreekbaar maken
  • Concrete informatie geven (niet 'straks' of 'in namiddag')
  • De procedure tastbaar maken door foto's of een filmfragment te tonen van een ander kind dat de procedure heeft ondergaan en waarbij het kind vertelt wat er gebeurt, wat hij/zij voelt, denkt, …
  • Hanteringsvaardigheden aanleren, tips en tricks aanreiken
  • Het voorbereidingsmateriaal altijd in aanwezigheid van een zorgverlener gebruiken
  • Afspraken maken over zelfbeslissing en zelfcontrole (bijvoorbeeld tellen of niet)

Tieners  (13 tot 18 jaar)

Kenmerken

  • Vinden verbale informatie belangrijk (complexe denkprocessen)
  • Leggen oorzaak-gevolgverbanden
  • Kunnen snel informative verwerken
  • Willen zoveel mogelijk informatie
  • Denken toekomstgericht, staan stil bij de gevolgen van hun ziekte en de procedures
  • Kunnen kampen met een identiteitscrisis die gepaard gaat met gevoelens van schaamte en  angst door lichamelijke en psychologische veranderingen

Techniek

  • Vertrouwen opbouwen, angsten bespreekbaar maken
  • Concrete informatie geven (niet 'straks' of 'in namiddag')
  • De procedure tastbaar maken door foto's of een filmfragment te tonen van een ander kind dat de procedure heeft ondergaan en waarbij het kind vertelt wat er gebeurt, wat hij/zij voelt, denkt, …
  • Hanteringsvaardigheden aanleren, tips en tricks aanreiken
  • Het voorbereidingsmateriaal altijd in aanwezigheid van een zorgverlener gebruiken
  • Afspraken maken over zelfbeslissing en zelfcontrole (bijvoorbeeld tellen of niet)
  • Hen mee laten beslissen
  • Rekening houden met de identiteitscrisis
De inhoud van deze pagina werd samengesteld door de betrokken dienst(en). Laatste update: 23-10-2018 18:34.