U bent hier: Skip Navigation LinksUZ Gent > Actueel > Nieuws

Goeie reis! De Reiskliniek helpt u op weg

10-7-2019

De reis mooier dan de bestemming? Niet als u misselijk over een bootreling hangt of onderweg onmisbare medicatie kwijtspeelt. Laat uw reispret niet bederven! Deze tips van de Reiskliniek helpen u gezond op weg.

Reisziekte: blik op de horizon

Reis- of bewegingsziekte kan optreden in de auto of in de bus, in het vliegtuig, op de boot en zelfs in kermisattracties. Uw ogen en uw evenwichtsorgaan sturen tegenstrijdige informatie naar uw hersenen waardoor u klachten krijgt zoals duizeligheid, misselijkheid, zweten, hoofdpijn en overgeven. Kinderen tussen de twee en twaalf jaar zijn het gevoeligst voor reisziekte en vrouwen hebben er vaker last van dan mannen. Gelukkig verdwijnen de symptomen snel zodra u weer vaste grond onder de voeten hebt.

Goed om te weten

  • Ga in een auto of bus vooraan zitten, in de rijrichting en dicht bij het raam. Kies in een vliegtuig een plaats boven de vleugels en ga op de boot zo dicht mogelijk bij het middelpunt van het vaartuig zitten. Richt uw blik op de horizon of een stilstaand voorwerp in de verte.
  • Probeer te slapen tijdens de reis, dan verdwijnen de klachten.
  • Leid kinderen af met muziek of spelletjes. Zorg ervoor dat ze in de auto iets hoger zitten en dat ze door het raam kunnen kijken.
  • Kauwgum kauwen kan helpen.
  • Zorg voor voldoende frisse lucht: richt in een vliegtuig of in een bus de ventilatie op uw gezicht. Rook zeker niet!
  • Eet tussendoortjes in plaats van grotere maaltijden en drink voldoende water.
  • Vertrek nooit met een lege maag of na een zware maaltijd.
  • Neem eventueel preventief medicatie. Bespreek dit op voorhand met uw arts.

Jetlag: snel nieuw ritme aannemen

Tijdens vliegtuigreizen die tijdzones overschrijden, kan uw bioritme danig in de war raken: uw slaap, eetlust en mentale en fysieke prestaties raken verstoord.

Goed om te weten

  • U neemt het best onmiddellijk het eet- en slaapritme van uw bestemming aan. Start daar al mee op het vliegtuig.
  • Uw arts kan eventueel melatonine voorschrijven. Dat is een lichaamseigen hormoon dat uw biologische klok regelt. Het wordt ook wel de natuurlijke slaappil genoemd.

Thuismedicatie: voldoende voorraad

Als u thuis medicatie neemt, zorg dan voor voldoende voorraad en denk goed na hoe u die transporteert.

Goed om te weten

  • U verdeelt de medicatie het best over uw bagage. Zo valt u niet zonder als een koffer verloren gaat.
  • Vloeibare medicatie moet u in het vliegtuig altijd in uw handbagage bewaren: de temperatuur kan in de bagageruimte immers onder nul zakken. Voor geneesmiddelen die u koel moet bewaren, kan u een koeletui, een vacuümflacon of vloeibare koelelementen gebruiken.
  • De beperkingen op vloeistoffen in uw handbagage gelden niet voor geneesmiddelen. U mag meer dan 100 ml vloeibare medicijnen op zak hebben en hoeft ze ook niet in een afzonderlijk plastic zakje te stoppen. Dat geldt ook voor vloeibare dieetvoeding.
  • Neem ook de bijsluiter van uw medicijnen mee op reis.
  • Voor sterke pijnstillers, bepaalde medicatie tegen epilepsie en sommige slaapmiddelen heb u een attest nodig. Bij reizen binnen het Schengengebied moet u tenminste tien werkdagen vooraf een formulier opsturen naar het FAGG. Buiten het Schengengebied raadpleegt u het best op voorhand de website van de INCB. Bespreek dit op tijd met uw behandelende arts.
  • Voor sommige producten die u in eigen land vrij in de apotheek kunt krijgen, hebt u in het buitenland een doktersvoorschrift nodig.

Vliegen: zo houdt u het comfortabel

Vliegtuigreizen zijn niet altijd even aangenaam. Zorg zelf voor voldoende comfort.

Goed om te weten

  • Drink veel water, zodat u voldoende gehydrateerd blijft. Vermijd alcohol en dranken die cafeïne bevatten zoals koffie, thee of cola.
  • Lenzen verwijdert u het best voor u opstijgt. De lucht in een vliegtuigcabine is vrij droog en kan uw ogen irriteren.
  • Probeer te slapen zonder slaappil: als u af en toe wakker wordt, kunt u de benen even strekken.
  • Loop af en toe eens rond om de bloedcirculatie in uw benen te bevorderen. Te lang stilzitten kan leiden tot flebitis (ontstoken aders) of zelfs bloedklonters in de aders. Vooral zwangere vrouwen en mensen met spataders moeten hier rekening mee houden.
  • Oorpijn tijdens het opstijgen en dalen kunt u verhelpen met slikken, geeuwen of kauwen. Als dat niet helpt, voer dan de 'valsalvabeweging' uit: houd uw mond dicht, knijp uw neus samen en 'snuit' uw neus.

Zo stelt u een reisapotheek samen

De inhoud van uw reisapotheek hangt af van uw gezondheid, persoonlijke voorkeuren, de aard en duur van uw reis en de beschikbaarheid van medische hulp ter plaatse.

Denk zeker aan:

  • verbandmateriaal en ontsmettingsmiddel
  • antibacteriële zalf
  • jeukstillende en anti-inflammatoire zalf op basis van cortisone
  • eventueel antischimmelcrème
  • een koortswerend middel / pijnstiller
  • een middel tegen misselijkheid of braken
  • een middel om water te ontsmetten
  • oraal hydratatiezout (ORS)
  • muggenrepellent
  • medicatie tegen diarree
  • een digitale thermometer
  • zo nodig een malariamiddel of noodbehandeling en een geïmpregneerd muggennet

Neem ook de gebruiksaanwijzing of bijsluiter mee op reis en bewaar uw medicijnen in de originele verpakking.

Meer info

Raadpleeg de website van de Reiskliniek.