U bent hier: Skip Navigation LinksUZ Gent > Actueel > Nieuws

Gezond barbecueën? Het kan!

25-7-2018

Zonnige dagen brengen we graag op smaak met een barbecue. Isabelle Heyens, diëtiste bij het Centrum voor gezonde voeding en diëtiek, heeft goed nieuws: ‘Barbecueën kan lekker én lijnvriendelijk, want grillen is een vetarme manier van koken.’

Eerst dit: als er vet op de hete kolen druipt, kunnen er PCA’s of voluit polycyclische aromatische koolwaterstoffen ontstaan. Die giftige stoffen komen via de opstijgende rook in het vlees terecht. Hou daarom minstens 10 cm tussen het vuur en de etenswaren en laat uw vlees nooit zwart verbranden.

Mager vlees en gegrilde groenten

Voor een lijnvriendelijke barbecue kiest u het best mager vlees zoals kip, steak en rundshamburger. Vis is een prima alternatief: zalm, een scampispiesje of een papillot met mosseltjes. ‘Let op met gemarineerd vlees: de marinade maakt de magere kip vet en zout’, vult Isabelle aan. ‘U brengt het vlees beter op smaak met verse kruiden. Of u kunt het zelf marineren.’

Ook groenten en barbecue zijn een perfect huwelijk. Prik bijvoorbeeld verschillende soorten zoals ui, champignon en aubergine op een satéstokje of grill ze in dikke plakken. ‘We raden aan om bij elke maaltijd de helft van het bord te vullen met groenten’, zegt Isabelle.

Aardappel en sauzen

Aardappel- en pastaslaatjes bevatten niet alleen veel zetmeel, maar ook veel vet door de sausjes. Kies daarom voor een aardappel in de schil, die zorgt ervoor dat u zich sneller verzadigd voelt. Wit stokbrood met lookboter kunt u vervangen door volkoren broodjes met olijfolie en look.

Ook met mayonaises en olierijke dressings weet Isabelle raad. ‘Maak zelf een light vinaigrette. Of lees het etiket en koop alleen sauzen met minder dan 25 gram vet per 100 ml of gram.’ 

Tot slot enkele serveertips voor het dessert: gegrilde ananas met munt of een fruitpapillot met kaneel. Smakelijk.