U bent hier: Skip Navigation LinksUZ Gent > Actueel > Nieuws

Kinderrevalidatie opent snoezelruimte voor zintuiglijke therapie

19-9-2013

In het Kinderrevalidatiecentrum van het UZ Gent kunnen kinderen tussen 0 en 16 jaar met een niet-aangeboren hersenletsel voortaan in een snoezelruimte revalideren. Dat gebeurt aan de hand van zintuiglijke prikkels die het revalidatieproces bevorderen.

Zien Zoeken Zen

Bij snoezelen of gecontroleerde multisensoriële stimulatie krijgen kinderen in een sfeervolle omgeving selectief prikkels aangereikt om opnieuw waarnemingen te leren ontdekken en tot rust te komen.
Kinderen met een niet-aangeboren hersenletsel en plotse cognitieve of motorische beperkingen (d.w.z. in [sub]comateuze toestand) zijn uiterst alert voor eenvoudige zintuiglijke waarnemingen zoals de beleving van licht, geluid, geur, smaak en alles wat tastbaar is. In de acute revalidatie is het daarom cruciaal om in te spelen op die primaire waarnemingen, om de beschadigde hersenen opnieuw te activeren. Deze kinderen kunnen bovendien heel onrustig worden, omdat ze situaties niet begrijpen of omdat ze overprikkeld raken. In de snoezelruimte worden zij rustig dankzij warmte, zachte vibratie van muziek onder een watermatras en ontspannende muziek.

Comfortabele omgeving

In de snoezelruimte vind je onder meer comfortabele lig- en zitplaatsen met kussens, lichtgevende materialen (sterrenhemel, lichtbal, dimlichten,…), bubbelunits, vloeistofprojectie op de muur, een watermatras met muziekinstallatie eronder om de trillingen te kunnen voelen, streelbare materialen en sensoren aan de muur die lichteffecten geven. Kinderen worden er geprikkeld en uitgedaagd zonder dat ze overprikkeld geraken. Ze kiezen zelf wat ze doen en bepalen ook zelf het tempo. Beleving en exploratie staan centraal, niet prestatie.

Basis voor verder herstel

Zowel het actief stimuleren als het passief tot rust komen bevorderen het revalidatieproces bij kinderen met niet-aangeboren hersenletsels. "Als wij als zorgverleners in de snoezelruimte toegang krijgen tot de comateuze leefwereld van het kind, ontstaat de eerste primitieve communicatie tussen kind en therapeut. Het isolement van het kind is doorbroken, vanaf dan kan de vooruitgang starten", zegt dr. Catharine Vander Linden, afdelingshoofd Kinderrevalidatie.

snoezelruimte