Slideshow: in de kijker


Het project Gerodent van het UZ Gent trekt sinds 2010 naar woonzorgcentra en verleent er curatieve en preventieve mondzorg.

Lees meer


De Warmste Week nadert. Dat merkt u onder meer aan de verschillende acties die in het UZ Gent lopen.

Lees meer


Het UZ Gent is vlot bereikbaar. Op de campus maakt een routesysteem u wegwijs.

Lees meer

​14 regels voor een betere slaap

  1. Slaap enkel zoveel als nodig is om u fris te voelen tijdens de volgende dag. Door de tijd in bed te beperken wordt de slaap vanzelf verbeterd. Te veel tijd in bed doorbrengen leidt tot onderbroken en oppervlakkige slaap.
  2. Sta op omstreeks eenzelfde tijdstip, iedere dag van de week. Op regelmatige tijdstippen wakker worden geeft automatisch aanleiding tot regelmaat bij het inslapen.
  3. Dagelijkse lichaamsbeweging in de ochtend of vroege namiddag (niet in de late namiddag) verbetert de slaap.
  4. Isoleer de slaapkamer tegen lawaai en licht.
  5. Zorg voor een ideale temperatuur in de slaapkamer. Overdreven warmte of koude kan de slaap verstoren.
  6. Zowel honger als een volle maag kunnen slaap verstoren. Een lichte snack vóór het slapen gaan kan de slaap bevorderen.
  7. Vermijd om grote hoeveelheden water te drinken in de avond, zodat nachtelijk opstaan om te plassen voorkomen wordt.
  8. Vermijd cafeïnehoudende dranken (koffie, thee, cola) in de namiddag en de avond.
  9. Het chronisch gebruik van tabak verstoort de slaap, omdat nicotine opwekkende effecten heeft.
  10. Vermijd alcohol, vooral 's avonds. Alhoewel alcohol soms het inslapen bevordert, heeft het toch een slaapverstorend effect in de tweede helft van de nacht.
  11. Indien u nerveus of gefrustreerd wordt omdat u niet kunt inslapen, doet u er het best aan om op te staan, naar een andere kamer te gaan en u wat te ontspannen. Het heeft geen zin om inspanningen te doen om in slaap te geraken, want dat lukt toch niet.
  12. Ligt u vaak te piekeren in bed, dan doet u er goed aan om 's avonds een pieker(half)uurtje in te lassen vooraleer u gaat slapen. Zo maakt u nadenken in bed overbodig.
  13. Kijkt u te veel naar de wekker gedurende de nacht, of hindert het geluid van de wekker u, verwijder de wekker dan uit uw nabijheid.
  14. Gebruik niet meer dan twee- tot driemaal per week een slaappil.

De inhoud van deze pagina werd samengesteld door de betrokken dienst(en). Laatste update: 11-2-2016 10:22.

Locatie >

Ingang 12 (gebouw K12)

Route 1325

Team >

Aanbevolen Info >