Slideshow: in de kijker


Het project Gerodent van het UZ Gent trekt sinds 2010 naar woonzorgcentra en verleent er curatieve en preventieve mondzorg.

Lees meer


De Warmste Week nadert. Dat merkt u onder meer aan de verschillende acties die in het UZ Gent lopen.

Lees meer


Het UZ Gent is vlot bereikbaar. Op de campus maakt een routesysteem u wegwijs.

Lees meer

Preventie

Gezond leven: hart- en bloedvaten

Waarom is gezond leven zo belangrijk?

Alle organen in het lichaam hebben energie nodig om te kunnen functioneren en te overleven. Deze energie wordt door het bloed aangevoerd langs de bloedvaten. Het hart (een soort elektrisch gestuurde pomp met 2 voorkamers, 2 kamers, tussenschotten en kleppen) zorgt ervoor dat het bloed naar de cellen van alle weefsels en organen gepompt wordt om daar zuurstof en voedingsstoffen aan te voeren ( via de slagaders ) en afvalstoffen af te voeren ( via de aders ).

Er kunnen zich in dit systeem verschillende problemen voordoen:

  • het hart (de pomp) kan in moeilijkheden geraken
  • de bloedvaten (de leidingen) kunnen vernauwen of verstoppen
  • het bloed kan een foutieve samenstelling vertonen.

Om deze moeilijkheden zoveel mogelijk te beperken, is het van belang het hart en de bloedvaten in een zo goed mogelijke conditie te houden.

kunt daar zelf aan meewerken door een aantal levensgewoonten aan te nemen die de risicofactoren voor hart- en bloedvaten beperken.

Eet gezond en beweeg meer!

In de voeding kunt u op verschillende zaken letten om uw lichaam zo gezond mogelijk te houden.

  • Cholesterol komt op twee manieren het lichaam binnen: enerzijds via de voeding (voornamelijk via voedingswaren van dierlijke oorsprong), maar anderzijds maakt het lichaam ook zelf cholesterol aan (vooral in de lever). Te veel cholesterol zorgt voor een neerslag in de slagaders die schadelijk is en die tot vernauwingen of verstoppingen kan leiden. Vooral de slagaders van de hartspier, de hersenen en de benen zijn hiervoor gevoelig en kunnen daardoor bijvoorbeeld een hartinfarct, een hersentrombose of een vernauwing of verstopping in de beenslagaders veroorzaken.
  • Overgewicht verhoogt de kans op een hoge bloeddruk, verhoogde cholesterol en suikerziekte en is dus ook belastend voor het hart.
    U kan dit bestrijden door minder calorieën op te nemen ( door minder en anders te eten ) en door meer calorieën te verbruiken ( door meer te bewegen ). Lichaamsbeweging heeft een heilzaam effect op het energieverbruik. Vooral als u een zittende dagtaak heeft, is regelmatige sportbeoefening belangrijk. De sporten waar veel spierbeweging voor nodig is, zijn te verkiezen boven de sporten waar het vooral om spierkracht gaat (fietsen, wandelen, zwemmen zijn uitstekend).
  • Een hoge bloeddruk is eveneens een risicofactor voor het ontwikkelen van hart- en bloedvatenziekten. De bloeddruk zal hoger worden bij mensen die zwaarlijvig zijn, die te veel zout gebruiken en die te veel alcohol gebruiken.
    Toevoeging van zout aan de voeding is overbodig en af te raden. Let ook op bereide gerechten zoals bereide schotels, voedsel in glas of blik, ze bevatten vaak meer zout dan u denkt.
  • Indien u suikerziekte heeft, is de beperking van de risicofactoren voor hart- en vaatziekten nog belangrijker. De suikerziekte zelf zorgt al voor een aantasting van de bloedvaten. Een regelmatige controle is hier dus zeer belangrijk.

Enkele eetregels om het risico te verkleinen:

  • Eet meer onverzadigde vetten (plantaardige oliën, zachte margarines, minarines, vis, noten) dan verzadigde vetten (harde kazen, volle melkproducten, vaste margarines, boter, room, chocolade met roomvulling).
  • Gebruik meer vezels in de voeding (aanwezig in groenten, fruit, peulvruchten en bruin brood of volkorenbrood). Dit zal het cholesterolgehalte gunstig beïnvloeden.
  • Beperk de inname van vet vlees en bereide vleeswaren . Kies liever voor mager vlees zoals gevogelte.
  • Beperk de inname van gesuikerde voeding en dranken (gebak, koekjes, zoete frisdrank).
  • Beperk de inname van zout.
  • Indien u alcohol gebruikt, doe het met mate.

Stop met roken

Door te roken brengt u uw gezondheid in gevaar.

Roken verhoogt niet alleen het risico op kanker van de longen, mond, keel of blaas, het is ook een belangrijke risicofactor voor hart- en vaatziekten. Vanaf de eerste inhalatie zorgt u voor problemen. Stoppen met roken loont dus zeker de moeite.

Heel wat rokers vinden het echter moeilijk om de stap te zetten. Er zijn diverse mogelijkheden om hierbij steun en begeleiding te krijgen. U kan zich laten begeleiden door een psycholoog of door de huisarts, eventueel extra geholpen door een nicotinevervangend middel (zoals nicotinepleisters, -kauwgom, -tabletten, -spray) of medicatie. Meer info op de rookstop-pagina.

Als deze voorzorgen onvoldoende zijn

Soms zijn uw pogingen om gezond(er) te leven ontoereikend om uw lichaam te beschermen tegen hart- en vaatziekten. Dan zal uw arts beslissen om het probleem aan te pakken met medicatie. Cholesterol- en bloeddrukverlagende middelen of diabetesmedicatie zijn vaak niet te vermijden. Volg de voorschriften en de raadgevingen van uw arts nauwkeurig op en laat u regelmatig onderzoeken

De inhoud van deze pagina werd samengesteld door de betrokken dienst(en). Laatste update: 11-2-2016 10:10.

Locatie >

Team >