Slideshow: in de kijker



Preventie: wat kunt u zelf doen?

Met onderstaande preventiemaatregelen kunt u voorkomen dat de aorta-afwijking erger wordt of terugkeert.

Niet roken

Roken leidt tot slagaderverkalking en verzwakt de bloedvatwand. Giftige stoffen in de tabaksrook kunnen ontstekingen van de bloedvatwand veroorzaken, zodat zich een aneurysma kan ontwikkelen. Wilt u stoppen met roken en hebt u daar moeite mee? Op de website van Tabakstop vindt u allerlei hulpmiddelen. U kunt ook worden doorverwezen voor professionele rookstopbegeleiding via de dienst Longziekten.

Overgewicht vermijden

Overgewicht kan leiden tot een hoge bloeddruk, een hoog cholesterolgehalte en suikerziekte, drie risicofactoren voor aantasting van de bloedvatwanden. Bij een aandoening aan de aorta, zoals een aortadissectie- of aneurysma, moet u overgewicht absoluut vermijden. Aan de hand van de Body Mass Index (BMI) – die de verhouding tussen uw lengte en uw gewicht weergeeft – wordt bepaald of u al dan niet overgewicht hebt.

Body Mass Index (BMI)

De Bosy Mass Index geeft de verhouding weer tussen uw lichaamsgewicht en uw lengte.
BMI = het lichaamsgewicht (in kg) gedeeld door de lichaamslengte (in m) in het kwadraat

​Minder dan 18,5​Je hebt ondergewicht. ​Probeer voldoende te eten en niet verder af te vallen
​18,5 - 25 ​Gezond gewicht​Probeer je gewicht zo te houden
​25 of meer​Overgewicht​Het is verstandig om af te vallen door meer te bewegen en je voeding aan te passen


Door uw gewicht onder controle te houden, werkt u zelf actief mee aan uw gezondheid.

Gezond eten

Gezond eten heeft een positieve invloed op zowel het gewicht als op de bloeddruk. Gezond eten begint bij gevarieerd eten volgens de voedingsdriehoek.

Zoutgebruik en bloeddruk

Het zout dat in de voeding gebruikt wordt, is natriumchloride of NaCl. Ons lichaam heeft het natriumgedeelte nodig voor verschillende processen, maar natrium kan ook de bloeddruk verhogen. Een hoge bloeddruk zorgt voor een verhoogde belasting op het hart en de bloedvaten. Bij een aandoening aan de aorta, zoals een aortadissectie of een aneurysma, moet u dat absoluut vermijden. Beperk daarom uw zoutgebruik en voeg niet (te) veel zout aan uw eten toe. Het gebruik van verse kruiden kan daarentegen geen kwaad. Probeer het gebruik van producten die veel zout bevatten te beperken. Met name in bereide of
kant-en-klaargerechten, sauzen, soepen en (aperitief)snacks wordt veel zout verwerkt. Het gezondste alternatief is om de gerechten zelf te bereiden en te kruiden met verse producten.

Cholesterol en gewicht

Ook de soort en de hoeveelheid vetten die u gebruikt, zijn een aandachtspunt.

Gezonde of onverzadigde vetten zijn een belangrijke bron van energie en leveren ook noodzakelijke vetzuren en vitamines. Verzadigde vetten en transvetten zijn daarentegen slechte vetten: ze kunnen het cholesterolgehalte in het bloed verhogen. Cholesterol kan de bloedvaten beschadigen.

Om uw cholesterolgehalte te beheersen, vervangt u de verzadigde vetten zo veel mogelijk door onverzadigde vetten. Dat zijn plantaardige vetten in een smeerbare of vloeibare vorm. Onverzadigde vetten hebben een gunstig effect op de conditie van de bloedvaten doordat ze het cholesterolgehalte in het bloed verlagen.

Daarnaast kunt u de hoeveelheid vet beter beperken. De andere voedingsmiddelen leveren ons al de nodige vetten op. Een mespuntje smeervet op de boterham en 1 eetlepel bereidingsvet per persoon voor de warme maaltijd zijn meer dan voldoende.

Bewegen

Net als gezond eten zijn lichamelijke beweging en sporten belangrijk, zeker ook voor mensen met een aorta-aandoening. Meer bewegen heeft een gunstige invloed op bloeddruk en gewicht en daarmee op de gezondheid. Bewegen mag en kan dus bijna altijd, ook al hebt u een aandoening aan de aorta. Niet alle vormen van sport en beweging zijn even veilig.

Dynamische inspanningen zijn voor mensen met een aandoening aan de aorta een goede vorm van inspanning. Zulke inspanningen levert u tijdens uithoudingssporten zoals lopen, zwemmen en fietsen. Bij deze vorm van beweging stijgt de bloeddruk minder dan bij een statische inspanning.

Statische inspanningen zijn korte hevige krachtsinspanningen, vaak vanuit stilstand: krachtsport, body building, klimsport, boksen enz. Ze worden afgeraden bij mensen met een aandoening aan de aorta. Bij een statische inspanning stijgt de bloeddruk immers, wat voor schade kan zorgen.

​Wel doen​Niet doen
​Dagelijks aan lichaamsbeweging doen​Gewichtheffen
​Uithoudingssporten beoefenen zoals zwemmen, fietsen en wandelen​Contactsporten beoefenen zoals gevechtssporten
​Luisteren naar je lichaam​Doorgaan tot je extreem moe bent


Het is niet eenvoudig om algemene adviezen te geven. Elke persoon is immers anders. Voordat u met sporten of bewegen begint, vraagt u het best advies aan uw behandelende arts.

Na een ziekenhuisopname voor een aorta-aneursyma of een dissectie is het belangrijk dat u weer gaat bewegen. Dat bouwt u het best rustig op. In sommige gevallen komt u in aanmerking voor hartrevalidatie.

De inhoud van deze pagina werd samengesteld door de betrokken dienst(en). Laatste update: 14-6-2016 14:45.

Locatie >

Team >