Slideshow: in de kijker


Het project Gerodent van het UZ Gent trekt sinds 2010 naar woonzorgcentra en verleent er curatieve en preventieve mondzorg.

Lees meer


De Warmste Week nadert. Dat merkt u onder meer aan de verschillende acties die in het UZ Gent lopen.

Lees meer


Het UZ Gent is vlot bereikbaar. Op de campus maakt een routesysteem u wegwijs.

Lees meer

​Bewegingstherapie

Naast het aanpassen van de voedingsgewoonten, is ook regelmatig bewegen belangrijk voor en na bariatrische heelkunde. Het is aangewezen om je fysiek op de ingreep voor te bereiden. Een goede preoperatieve conditie vermindert het risico op complicaties en zorgt voor een betere recuperatie na de ingreep.

Postoperatief kan je na doorverwijzing van de chirurg een individueel oefenprogramma volgen. Dat maakt deel uit van de nieuwe levensstijl en helpt om de beoogde effecten te bereiken.

Je kan niet verwachten dat bewegen tot een plots gewichtsverlies zal leiden. Bewegen moet je kaderen in een langetermijnvisie. Regelmatig in beweging zijn, bevordert het energieverbruik, verhoogt de cardiorespiratoire fitheid, heeft een positief effect op hart- en bloedvaten en vermindert het risico op comorbiditeit. Bewegen zou ook een gunstig effect hebben op de spijsvertering.

Het UZ Gent organiseert zowel pre- als postoperatieve oefensessies. Na doorverwijzing door een internist of bariatrisch chirurg kan iedereen deelnemen aan deze infosessies.

De training

Bij de start van de revalidatie word je uitgenodigd om een test te ondergaan. Na telefonisch contact met onze kinesisten wordt hiervoor doorgaans op maandag een afspraak gemaakt. De test geeft informatie over de cardiale belasting zodat je aan een ideale hartfrequentie kan trainen. Ook de submaximale kracht van enkele spiergroepen wordt bepaald om overbelasting te vermijden.

  • Preoperatief bestaat de training uit ademhalingsoefeningen en aangepaste conditietraining.
  • Postoperatief en bij patiënten bij wie chirurgie niet is aangewezen, is de revalidatie gericht op kracht- en conditietraining.

Driemaal per week wordt een uur getraind. We verwachten dat je op minstens een van deze sessies aanwezig bent. Om je kracht en uithouding effectief te verbeteren, moet je thuis ook een aantal bewegingsmomenten inlassen. Het is ideaal als je drie keer per week een sportieve activiteit onderneemt (fietsen, wandelen, zwemmen, enz.).

Praktisch

Voor de eerste training neem je contact op met de afdeling kinesitherapie (Ingang 74 (gebouw P5-dwarsgebouw rechts), 2de verdieping).

Wat breng je mee?

  • voorschrift van de arts
  • identiteitskaart
  • sportieve kledij en handdoek

Tijdens de eerste behandeling voeren we een aantal testjes uit om je fysieke paraatheid na te gaan, zodat je op een gezonde en evenwichtige manier kan trainen.

De groepslessen vinden plaats op:

  • dinsdag tussen 10u30 en 11u30
  • woensdag tussen 17u30 en 18u30
  • donderdag tussen 17u00 en 18u00
sportzaal
 

 
De inhoud van deze pagina werd samengesteld door de betrokken dienst(en). Laatste update: 18-12-2015 15:40.