Slideshow: in de kijker


Het avondsymposium ‘Patiëntenparticipatie! (On)gelimiteerd?’ vindt plaats op 23 november vanaf 18 uur.

Lees meer


Slachtoffers kunnen voortaan dag en nacht terecht in het Zorgcentrum na Seksueel Geweld.

Lees meer


Het UZ Gent is vlot bereikbaar. Op de campus maakt een routesysteem u wegwijs.

Lees meer

Patiëntveiligheid​

Elke dag worden meer dan 3000 patiënten behandeld in ons ziekenhuis. Het UZ Gent doet er alles aan om incidenten te voorkomen. We nemen preventieve maatregelen en bouwen extra controles in. Meer dan 6000 medewerkers werken zo samen om de veiligheid van de patiënten te garanderen.

Als zich ondanks die inspanningen toch een  (medisch) incident - ook wel patiëntveiligheidsincident* genoemd - voordoet, meldt de betrokken medewerker dat via een elektronisch meldsysteem. Alle meldingen worden onderzocht en opgevolgd door kwaliteitsmedewerkers. Zo leren we uit elk incident en sturen we waar nodig meteen bij.

Word onze partner in veilige zorg

Bij opname worden alle patiënten uitgenodigd om onze partner in veilige zorg te zijn. Dat kan door onderstaande aandachtspunten ter harte te nemen.

Geef uw zorgverlener alle nuttige informatie

  • ​Vermeld ziektes, gezondheidsproblemen, medicatie, allergieën (voeding, latex, medicatie, contraststoffen…), gewoonten (alcohol, tabak, dieet, slaapmiddelen)

  • Een correct medicatieschema kunt u opvragen bij uw huisarts of apotheek.

 Draag steeds uw identificatiearmband

  • ​Controleer uw naam en geboortedatum op de identificatiearmband.

  • Verwijder zelf nooit uw identificatiearmband. Vraag een nieuw exemplaar indien uw identificatiearmband toch werd verwijderd.

  • Vraag om een alternatief als een identificatiearmband niet mogelijk is.

Weet welke medicatie u neemt

  • ​​Spreek er uw zorgverlener over aan als uw medicatie er anders uitziet dan verwacht.

  • Vraag uitleg over (nieuwe) medicatie: waarom, hoelang, bijwerkingen

Sta stil bij uw valrisico

  • Draag goed aansluitend, gesloten schoeisel.

  • Gebruik indien nodig een hulpmiddel om u te verplaatsen.

  • Vraag tijdig hulp als u ondersteuning nodig hebt.

  • Hou uw kamer ordelijk.

Help infecties vermijden

  • ​​Was steeds uw handen vóór het eten en na elk toiletbezoek. Vraag dat ook aan uw bezoekers.

  • ​​Aarzel niet om uw zorgverlener attent te maken op handhygiëne: een zorgverlener ontsmet de handen met handalcohol voor en na elk contact met een patiënt of met voorwerpen in de kamer

Stel vragen en luister naar aanbevelingen

  • Vraag informatie over uw behandeling, operatie, medicatie en ontslag.

  • Schrijf uw vragen op zodat u ze later kunt bespreken met de zorgverlener.

  • Vraag gerust aan een zorgverlener om zich voor te stellen.

Download de patiëntveiligheidskaart​.

Een (medisch) incident melden

Wil u als patiënt of externe zorgverlener een (medisch) incident* melden? Spreek er uw zorgverlener over aan of mail naar patiëntveiligheid@uzgent.be

*Wat is een (medisch) incident?

Een (medisch) incident is een ongewenste gebeurtenis in het zorgproces die bij de patiënt tot schade heeft geleid, had kunnen leiden of (nog) zou kunnen leiden

De inhoud van deze pagina werd samengesteld door de betrokken dienst(en). Laatste update: 22-6-2017 16:36.