Slideshow: in de kijker


Het project Gerodent van het UZ Gent trekt sinds 2010 naar woonzorgcentra en verleent er curatieve en preventieve mondzorg.

Lees meer


De Warmste Week nadert. Dat merkt u onder meer aan de verschillende acties die in het UZ Gent lopen.

Lees meer


Het UZ Gent is vlot bereikbaar. Op de campus maakt een routesysteem u wegwijs.

Lees meer

Ambulante zorg

U bent aangesloten bij een Belgisch Ziekenfonds

De dag van de afspraak meldt u zich aan het Onthaal met uw identiteitskaart, tenzij anders opgegeven. U neemt daarvoor een volgnummer aan de ticketverdeler.

De meeste niet-geprivatiseerde raadplegingen worden onmiddellijk betaald aan het Onthaal. Na betaling ontvangt u een kasticket als bewijs van betaling. Dat kasticket geeft u af aan de balie van de medische dienst waar u een afspraak hebt. Daar wordt het ingeruild voor het groene getuigschrift voor verstrekte hulp.

De prijs die u voor een raadpleging betaalt vindt u terug op de website van het RIZIV.

U bent aangesloten bij een Nederlandse zorgverzekeraar

Het UZ Gent werkt samen met tal van Nederlandse zorgverzekeraars. Bent u bij een van hen aangesloten, dan wordt de factuur van de raadpleging rechtstreeks naar uw zorgverzekeraar gestuurd. Soms wordt het volledige zorgpakket rechtstreeks gefactureerd, in andere gevallen slechts bepaalde behandelingen. Hieronder kunt u de administratieve procedures en aanvraag tot machtiging downloaden. De documenten zijn ook beschikbaar bij het Onthaal.

U wordt behandeld in het kader van een arbeidsongeval

U meldt zich aan bij het Onthaal met volgende informatie: naam en adres werkgever, polisnummer, ongevalnummer en datum van het arbeidsongeval. De factuur voor de verstrekte zorg wordt rechtstreeks naar de arbeidsongevallenverzekering gestuurd.

U bent toerist of asielzoeker

Binnen het UZ Gent houdt de cel Sofia, een samenwerkingsverband tussen de aanmeld- en inschrijfbalie, de dienst Patiëntenbegeleiding en de dienst Facturatie patiënten, zich bezig met het vreemdelingenzorgtraject, inclusief de toeristenprocedure. Als u geen Belgische ziekteverzekering heeft en/of er een aanvraag voor het verkrijgen van een verblijfsvergunning loopt, zal u met hen in contact komen. U kan de cel Sofia al voor uw opname contacteren op tel. 09 332 02 80.

Hieronder enkele algemene richtlijnen, afhankelijk van het verblijfsstatuut:

EU-onderdan​​en

Vraag vóór de raadpleging bij uw zorgverzekeraar een garantieverklaring of formulier S2 op. Met een garantieverklaring worden de kosten rechtstreeks met uw zorgverzekeraar verrekend. Met een formulier S2 moet u de raadpleging betalen aan het Onthaal. De technische prestaties worden rechtstreeks met een Belgisch ziekenfonds verrekend (conform internationale verdragen). Voor het bedrag dat u zelf betaalt, ontvangt u een factuur op uw thuisadres. Via uw zorgverzekering kan u nadien eventueel (een deel van) de kosten recupereren. Meer informatie voor geplande zorg als EU-onderdaan vindt u op de website van de Europese Commissie.

Niet-EU-onderdanen

Vraag vóór de raadpleging bij uw verzekeraar een garantieverklaring op. De kosten worden dan rechtstreeks met uw zorgverzekeraar verrekend.
U betaalt de consultatie aan het Onthaal en ontvangt een kasticket als bewijs van betaling. Dat geeft u af aan de balie van de medische dienst waar u een afspraak hebt. Daar ontvangt u het groene getuigschrift voor verstrekte hulp.

​Asielzoekers

De factuur kan rechtstreeks met het OCMW of Fedasil verrekend worden indien u beschikt over een identiteitskaart of legitimatiebewijs en een waarborgkaart en/of betalingsverbintenis van uw OCMW of van Fedasil. Daarvoor neemt u contact op met de dienst Patiëntenbegeleiding op tel. 09 332 41 39.

Openingstijden Inkominfo+

Inkominfo+ ingang 50

  • Maandag t.e.m. vrijdag van 6.45 tot 22 uur
  • Zaterdag, zondag en feestdagen van 7 tot 22 uur

Inkominfo+ ingang 12

  • Maandag t.e.m. vrijdag van 6.45 tot 22 uur
  • Zaterdag, zondag en feestdagen van 7 tot 22 uur

Geprivatiseerde raadpleging en supplementen

Voor een geprivatiseerde raadpleging kan u een ereloon aangerekend worden. Wanneer u een afspraak maakt zal de betrokken medische dienst u daarover inlichten.

Vrije keuze van arts

De vrije keuze van arts is een recht van elke patiënt. De patiënt mag een onvoorwaardelijk beroep doen op de arts van zijn of haar keuze, zowel voor diagnostiek als voor behandeling. Enkel bij spoedgevallen of tijdens wachtdiensten van medische disciplines kan die vrije keuze niet gegarandeerd worden.

Conventioneringsstatus artsen

Ziekenhuizen/artsen maken afspraken met de ziekenfondsen over tarieven. Wie het akkoord aanvaardt, garandeert dat de vastgelegde tarieven gerespecteerd worden.

  • Geconventioneerde artsen hebben het akkoord met de ziekenfondsen aanvaard en rekenen de officiële tarieven aan.
  • Gedeeltelijk geconventioneerde artsen hebben het akkoord met de ziekenfondsen aanvaard, maar rekenen enkel op bepaalde dagen en uren het officiële tarief aan. Daarbuiten bepalen ze vrij hun honoraria.
  • De niet-geconventioneerde artsen hebben het akkoord met de ziekenfondsen niet onderschreven en bepalen vrij hun honoraria.

Zorgverleners zijn niet verplicht om toe te treden tot het akkoord met de ziekenfondsen. Ze moeten hun patiënten wel informeren over hun keuze en hun tarieven duidelijk zichtbaar uithangen in de wachtkamer.

​Bekijk hier de lijst van artsen en hun conventie of raadpleeg ze aan het onthaal.

De inhoud van deze pagina werd samengesteld door de betrokken dienst(en). Laatste update: 25-7-2017 10:47.