Het UZ Gent wil tegen 2029 het aandeel medewerkers dat hoofdzakelijk met de auto komt werken, verminderen van 61,5 naar 47 procent. Stijn Van Daele, dienstverantwoordelijke mobiliteit: ‘Deze mobiliteitsverschuiving is ambitieus als je weet dat de helft van onze medewerkers verder dan 10 kilometer woont en 30 procent altijd in shiften werkt. Maar het is de enige manier om het stijgend aantal patiënten en bezoekers vlot toegang te geven tot ons ziekenhuis.’
Meer plaatsen voor patiënten en bezoekers
De komende jaren zal, omwille van verschillende bouwwerven op de campus, het aantal parkeerplaatsen schommelen tussen de 3.200 en 3.700. Dat is vaak lager dan de huidige 3.600 plaatsen. Tegelijk groeit het ziekenhuis en maken elk jaar meer patiënten, bezoekers en medewerkers gebruik van de parking.
Het ziekenhuis wil dat patiënten en bezoekers op elk moment vlot toegang hebben tot de campus. Stijn Van Daele: ‘Omdat het UZ Gent een derdelijnsziekenhuis is, komen zij vaak van ver en is de wagen de enige gebruiksvriendelijke optie. Een ziekenhuisbezoek is al spannend op zich, de zoektocht naar een parkeerplaats mag patiënten en bezoekers niet extra belasten.’
Minder plaatsen voor medewerkers
‘De verkeersstroom van de medewerkers heeft echter een grote impact op de parking en mobiliteit op de campus,’ vervolgt Stijn Van Daele. ‘Ze parkeren doorgaans langer dan 8 uur en rijden op geconcentreerde tijdstippen de campus op en af. Logisch dus dat we focussen op deze doelgroep om een modal shift of duurzame mobiliteitsverschuiving te realiseren.’
Nieuwe maatregelen
Het ziekenhuis zet de komende jaren in op drie soorten maatregelen voor die mobiliteitsverschuiving:
- Bedrijfsorganisatorische maatregelen die nodig zijn om de andere maatregelen uit te rollen.
Bijvoorbeeld: gebruik van externe expertise, regelmatige interne communicatie en rapportering om de realisaties en evoluties op te volgen. - Stimulerende maatregelen om het duurzame woon-werkverkeer aantrekkelijker te maken.
Bijvoorbeeld: investeringen in infrastructuur (fietsenstallingen, droogruimtes voor fietskledij, oplaadmogelijkheden voor batterijen), fietsleasing, fietsherstel, flexibilisering van het openbaar vervoer en mogelijkheden om duurzaam vervoer eerst uit te testen. - Noodzakelijke maatregelen waarbij medewerkers onder bepaalde omstandigheden en op vaste momenten geen toegang meer krijgen tot de parking.
Beperkte parkingtoegang
De noodzakelijke maatregelen moeten een shift van 61,5 naar 47 procent autogebruik mogelijk maken. We schatten in dat ongeveer 1.000 medewerkers de auto de komende jaren zullen inruilen voor een duurzaam alternatief. Stijn Van Daele: ‘We kennen de beschikbare parkeerplaatsen toe op basis van de woon-werkafstand en het werkregime – al dan niet werken in shift, bijvoorbeeld - van elke medewerker. We maken daarbij geen onderscheid tussen functies.
In een eerste fase die nu ingaat, zullen medewerkers die op minder dan 3 kilometer wonen van het ziekenhuis, de campus niet meer kunnen oprijden tussen 7 en 11 uur. In 2025 schalen we na overleg met de vakorganisaties op naar medewerkers die op minder dan 5 kilometer wonen (geen parkingtoegang meer tussen 7 en 11 uur) en medewerkers die op minder dan 3 kilometer wonen (geen parkingtoegang meer tussen 5 en 16 uur). Als deze maatregel in combinatie met de promotie van duurzame alternatieven niet de gewenste daling in het autogebruik oplevert, schalen we stapsgewijs verder op.
Op de algemene regel zijn er uitzonderingen voor wachtdiensten en om medische redenen. Alle medewerkers krijgen jaarlijks ook 24 vrije toegangsbeurten om uitzonderlijke situaties op te vangen.
Twee jaar fietsleasing
Sinds vorig jaar kunnen medewerkers intekenen op een leasefiets die ze financieren met hun eindejaarspremie of enkele omgezette vakantiedagen. 400 medewerkers plaatsten ondertussen een bestelling.
Vooral de medewerkers die kozen voor een elektrische fiets of speed pedelec via fietslease, fietsten voorheen niet of nauwelijks en gebruiken hun fiets nu vaak als hoofdvervoermiddel. Het totaal aantal medewerkers dat resoluut voor de fiets kiest, is gestegen van 16,6 procent in het najaar van 2021 naar 20,2 procent in dezelfde periode van 2022. 1.300 toegewijde fietsers leggen samen jaarlijks drie miljoen fietskilometers af.
Ondersteuning van UGent en externe medewerkers
De modal shift zal versterkt worden door gelijkaardige inspanningen van de UGent- en externe medewerkers die werken op de campus. Ook zij zullen hun autogebruik terugdringen. De studenten die les volgen op de UZ-campus, hebben helemaal geen toegang met de wagen.